MOTOR GELİŞİMİ
Güvenli bir biçimde yürür; güvenle adım atmaya başlayıp durabilir,
Dikkatle koşar ancak önüne bir engel çıktığında engeli aşamaz,
Yürürken büyük bir bebeğini ya da ayısını taşıyabilir,
Yetişkin sandalyesine çıkıp oturabilir,
Destekle merdivenlerden inebilir,
ALGISAL GELİŞİMİ
Kendisine gösterildiğinde üç küpü üst üste koyup kule yapabilir,
Birkaç sayfayı birden çevirir,
Kolay anlaşılır resimli kitapları inceler,
Kalemi ortadan veya ucundan avucu ile tutar,
Tek elini daha sık kullanmaya başlar,
3m uzaklıkta yuvarlanan toplarını izler ve geri getirmek için peşinden gider,
Oyun oynarken yüksek sesle ve anlaşılmaz bir biçimde kendi kendine konuşur,
Erişmeye çalıştığı nesneleri parmağıyla gösterip yüksek tonda ısrarlı seslerle ister,
Çocuk şarkılarına eşlik etmeye çalışır,
Basit emirlere uyar söz dinler,
DİL GELİŞİMİ
Basit sorular sormaya başlar. Örn. ‘nereye gitti’,
Basit zamirleri kullanmaya başlar,
Konuşurken sırasını beklemeyi öğrenmiştir,
Sözcüklerin tam söylenişinde bazı hatalar yapar, ‘tren’ yerine ‘tyen’ gibi
Anladığı sözcük sayısı kullandığı sözcük sayısından daha fazladır,
Yaklaşık 30 sözcüğü düzenli olarak kullanabilir,
SOSYAL GELİŞİMİ
Kaşığını tutar ve yemeğini dökmeden ağzına götürür,
Bardağı iki eliyle kavrar üstüne veya çevresine dökmeden içebilir,
Ayakkabılarını,çoraplarını ve şapkasını çıkarabilir ancak giyemez,
Tuvalet ihtiyacını huzursuzluğuyla ya da sesli anlatımlarla önceden haber vermeye başlar,
Oyuncaklarını artık ağzına götürmez,
Oyun sırasında veya kızdığında oyuncaklarını yere atar,
Basit günlük etkinlikleri taklit eder. Örn. bebeğine yemek yedirmek gibi,
Küçük nesneleri kutuya koyup çıkarabilir,
Başta annesi olmak üzere tanıdık kişilere duygusal olarak bağlanmıştır,
GRAFİK GELİŞİMİ
18 aylık bebek tek eliyle ya da iki eliyle karalamalar yapmaya başlamıştır,
Kağıda büyük ve küçük noktalar koyabilir,
BİLİŞSEL GELİŞİMİ
İlk düşünme belirtileri görülmeye başlar,
Kendisini kontrol ederek hareket eder,
Nesne devamlılığını tamamıyla kazanmıştır,
Nesnenin sembolünü zihninde saklayabilmektedir,
Güvenli bir biçimde yürür; güvenle adım atmaya başlayıp durabilir,
Dikkatle koşar ancak önüne bir engel çıktığında engeli aşamaz,
Yürürken büyük bir bebeğini ya da ayısını taşıyabilir,
Yetişkin sandalyesine çıkıp oturabilir,
Destekle merdivenlerden inebilir,
ALGISAL GELİŞİMİ
Kendisine gösterildiğinde üç küpü üst üste koyup kule yapabilir,
Birkaç sayfayı birden çevirir,
Kolay anlaşılır resimli kitapları inceler,
Kalemi ortadan veya ucundan avucu ile tutar,
Tek elini daha sık kullanmaya başlar,
3m uzaklıkta yuvarlanan toplarını izler ve geri getirmek için peşinden gider,
Oyun oynarken yüksek sesle ve anlaşılmaz bir biçimde kendi kendine konuşur,
Erişmeye çalıştığı nesneleri parmağıyla gösterip yüksek tonda ısrarlı seslerle ister,
Çocuk şarkılarına eşlik etmeye çalışır,
Basit emirlere uyar söz dinler,
DİL GELİŞİMİ
Basit sorular sormaya başlar. Örn. ‘nereye gitti’,
Basit zamirleri kullanmaya başlar,
Konuşurken sırasını beklemeyi öğrenmiştir,
Sözcüklerin tam söylenişinde bazı hatalar yapar, ‘tren’ yerine ‘tyen’ gibi
Anladığı sözcük sayısı kullandığı sözcük sayısından daha fazladır,
Yaklaşık 30 sözcüğü düzenli olarak kullanabilir,
SOSYAL GELİŞİMİ
Kaşığını tutar ve yemeğini dökmeden ağzına götürür,
Bardağı iki eliyle kavrar üstüne veya çevresine dökmeden içebilir,
Ayakkabılarını,çoraplarını ve şapkasını çıkarabilir ancak giyemez,
Tuvalet ihtiyacını huzursuzluğuyla ya da sesli anlatımlarla önceden haber vermeye başlar,
Oyuncaklarını artık ağzına götürmez,
Oyun sırasında veya kızdığında oyuncaklarını yere atar,
Basit günlük etkinlikleri taklit eder. Örn. bebeğine yemek yedirmek gibi,
Küçük nesneleri kutuya koyup çıkarabilir,
Başta annesi olmak üzere tanıdık kişilere duygusal olarak bağlanmıştır,
GRAFİK GELİŞİMİ
18 aylık bebek tek eliyle ya da iki eliyle karalamalar yapmaya başlamıştır,
Kağıda büyük ve küçük noktalar koyabilir,
BİLİŞSEL GELİŞİMİ
İlk düşünme belirtileri görülmeye başlar,
Kendisini kontrol ederek hareket eder,
Nesne devamlılığını tamamıyla kazanmıştır,
Nesnenin sembolünü zihninde saklayabilmektedir,