Facebookta geçirilen zaman duygusal davranışı etkiliyor
400 kişi üzerinde yapılan ve "Duygular, Facebook iletişimimizi nasıl etkiliyor?" sorusuna cevap aranan ankette, Facebookta geçirilen zamanın duygusal davranışı etkilediği tespit edildi.
Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Haluk Birsenin, 400 kişi üzerinde yaptığı ve Duygular Facebook iletişimimizi nasıl etkiliyor? sorusuna cevap aranan ankette, Facebookta geçirilen zamanın duygusal davranışı etkilediği tespit edildi.
Yrd. Doç. Dr. Birsen, internetin insan hayatında çok büyük bir yer kaplanığını belirterek, Facebookun da internette özel bir yer aldığını kaydetti.
Facebookun ciddi bir iletişim kanalına dönüştüğünü ifade eden Yrd. Doç. Dr. Birsen, şöyle konuştu: Böylece bunun üzerinden kurduğumuz ilişkiler de iletişimde yeniden biçimlenmeye başladı. Sosyal ağ siteleri, günlük hayatımız içinde var olan ilişkilerimizi sürekli açık bir kanala dönüştürerek düzenli bir iletişim olanağı sağlıyor. Karşımdaki kişiye yüz yüze seslenmesem bile onun ne yaptığı, nereye gittiği, ne yeyip, içtiği hakkında bilgi sahibi olabiliyorum. Bu da yeni bir iletişim düzeni ve alışkanlıkları ortaya çıkartıyor.
400 kişi üzerinde inceleme
Yrd. Doç. Dr. Birsen, bunun üzerine duygular Facebook iletişimimizi nasıl etkiliyor? adlı bir araştırma yaptığını anlatarak, şöyle devam etti:
Facebook üzerinden duygularımızla ne kadar hareket ediyoruz ve bu iletişime ne kadar yön veriyoruz? sorusu ortaya çıktı. Bunu yaparken bir takım yargılar belirdi. Kadın ya da erkek olmak duygusal davranmak üzerine bir etken midir? Merak bizi ne kadar yönlendiriyor? Bu iletişim ağını ne kadar sıklıkla kullandığımız önemli mi? Meşguliyetimiz etkili midir? gibi sorular belirdi. Yaptığımız çalışmada kar topu yöntemini seçtik. Anketi, kendi Facebook hesabımdaki arkadaşlarıma, onlar da kendi listesindeki arkadaşlarına gönderdi. İnternet üzerinden cevaplar geldi. Gelen ankette sağlıklı veri elde ettiğimiz ilk 400 kişi üzerinde inceleme yaptık. Ankete katılanların yüzde 41i kadın, yüzde 59u erkekti. Ankete katılanların yüzde 80i 25-45 yaş arasında bir gruptu.
Ankete katılanların büyük çoğunluğunun üniversite öğrencisi ve meslek sahibi olduğunu kaydeden Yrd. Doç. Dr. Birsen, Ankete katılanların yüzde 13ü kamu sektörde, yüzde 39u özel sektörde çalışıyordu, yüzde 10u kendi işini yapıyordu, yüzde 28i öğrenciydi, yüzde 10u da öğretim üyesiydi. Katılımcıların yüzde 75i de 6-10 yıldır internet kullanıyordu. Ankete katılanlardan 241i her gün internet kullandığını, 74ü haftada 1-2 kere, 21i ayda bir kere, 64ü de duruma bağlı internet kullandığını söyledi dedi.
Kıskandığınız kişilerin sayfaların kontrol ediyoruz
Yrd. Doç. Dr. Birsen, ankete katılanlara Hiç sevmediğiniz insanların sayfasına bakar mısınız? yargı cümlesini ilettiklerini ifade ederek, şunları bildirdi:
Ankete cevap veren 164 kadının 70i evet bakarım, 75i hayır bakmam derken, 19u kararsızım dedi. 236 erkek katılanın 135i hayır bakmam derken, 63ü evet bakarım, 38i de kararsızım cevabını verdi. İnsanların, hiç sevmediği insanların sayfasına bakma gibi bir eğilimin olduğunu tespit ettik. Katılımcılara eski kız ya da erkek arkadaşınızın sayfasına bakıyor musunuz? sorusunu ilettik. Buna baktığımızdan öğrencilerde ve özel sektör çalışanlarında bu eğilimin daha fazla olduğunu belirledik. Çoğu baktığını söyledi. İnsanlar, eski ve kopuk ilişkileri kontrol etmekten geri durmuyor. Evlilere de eşinizin sayfasını kontrol eder misiniz? diye sorduk. Düzenli ilişkisi olanların hayır eğiliminde olduğunu tespit ettik. Eski kız ya da erkek arkadaşınızı, Facebookta ekler misiniz? diye sorduk. Kadınların büyük bir bölümü eklememe yönünde eğilimleri olduğunu bildirdi. Erkeklerin 115i hayır, 78i evet, 43ü de kararsızım dedi. Arkadaş listenizde olmasa bile kıskandığınız, nefret ettiğiniz kişilerin sayfalarını kontrol eder misiniz? diye sorduk. Her gün kullananların 118i evet ederim, 84ü hayır etmem, 39u kararsızım diye cevap verdi.
Facebookta geçirilen zaman duygusal davranışı etkiliyor
Yrd. Doç. Dr. Birsen, Facebookun, insanlara doğrudan bir iletişim ağı açtığından kişilerin sürekli olarak birini eklediğine işaret etti.
İnsanların Facebookun iletişimi kolaylaştırdığını düşündüğünü vurgulayan Yrd. Doç. Dr. Birsen, şunları ifade etti: Kadın veya erkek olmak duygusal davranış göstermek için bir gerekçe değil. Kadın da erkek de duygusal davranabilir. Facebookta geçirilen zaman duygusal davranışı etkiliyor. Her gün Facebook kullananlarda duygusallığın davranışlarını yönledirdiğini görüyoruz. Eski kız ya da erkek arkadaşımızı merak edip onun sayfasını inceliyoruz. Erkekler, eski kız arkadaşlarını arkadaş olarak ekliyor. Sevmediğimiz ya da merak ettiğimiz kişilerin arkadaş listesini ve fotoğraflarını inceliyoruz. Facebookta ne kadar çok zaman harcanırsa, duygusal motivasyonlar insanı yönlediriyor.
Milliyet