Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Ulaşım Ana Planı'yla (İUAP) İstanbul'u 2023'te ulaşımda sorunsuz kent haline getirmeyi hedefliyor. Buna göre ana strateji "toplu taşıma araçlarını kullanmayı teşvik etmek".....
İstanbul'un ulaşım sorunlarının çözümü için, iki aşamalı İstanbul Ulaşım Ana Planı (İUAP) oluşturan İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), kentte 2023'te kayıtlı nüfusun 12 milyondan 16 milyona çıkacağını öngördü. Bu yıl trafikteki araç sayısını 1 milyon 668 bin olarak tespit eden İBB, geçtiğimiz yıl her bin kişide 133 olan araç sayısında, 2023'e kadar 3 misli artış beklentisinden hareketle İUAP'ı hazırladı.
SORUN: ÖZEL ARAÇLAR
Buna göre toplu taşıma araçlarının kullanımının teşvik edilmesi ilk hedef olarak belirlendi. Çünkü İstanbul'da yüzde 88'le en çok kullanılan ulaşım ağı olan karayollarına, günde 1 milyon 602 bin özel araç çıkıyor. Her gün trafiğe 400 yeni araç ekleniyor. Araçlar trafikte ortalama 49 dakika kalıyor. Buna karşın, gün boyu trafikte olan otobüs, taksi, dolmuş taksi, servis aracı ve minibüs sayısı ise yalnızca 65 binde kalıyor. İUAP kapsamında Ulaşım Daire Başkanlığı'nın hazırladığı son rapora göre, İstanbul'un trafik yükünde, raylı sistemler yüzde 9, denizyolları ise yüzde 3.5 pay alıyor. Bu noktada, İUAP'la, 2023'e kadar İstanbul için ekonomik açıdan düşük maliyetli, ekolojik zararı en aza indiren, sosyal eşitlik ilkesine bağlı, kent tarihine ve kültürüne uyumlu bir ulaştırma sistemi kurulması amaçlandı.
33 MİLYAR DOLAR
Öncelikli olarak da raylı sistemlerle ilgili proje yatırımları planlandı. Buna göre, demiryollarında devam eden ve onaylanmış projelerin tamamlanması için 2012'ye kadar tahmini 13.8 milyar dolar maliyet biçildi. Raylı sistemler için, 2012-2023 dönemindeki projeler için hesaplanan tahmini maliyet ise 19.6 milyar dolar olarak belirlendi. Karayollarına ise 2023'e kadar yapılacak tahmini maliyet toplamı yalnızca 17.4 milyar dolar oldu.