HuzurIslamda
Yeni Üye
Mezarlıkta Kuranı Kerim Okunur mu?
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى
Kuşkusuz ki sen ölülere işittiremezsin
Rûm 52
وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ
Sen, kabirlerdekilere işittiremezsin!
Fâtır 22
لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ
(Bu Kuran) Diri olanı uyarsın ve kâfirler üzerine söz hak olsun diye indirilmiştir.
Yâsîn 70
Ayette geçtiği gibi Kuranı Kerim, ölüler için değil, diriler için indirilmiştir! Tabiî ki bunu sadece akıllı kimseler anlayabilir!
Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
Size kendimden ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)den söz edeyim mi, diye sordu?
Biz:
−Evet, dedik.
Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
−Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yanımda kaldığı gece geldi ridasını ve ayakkabılarını çıkardı ve onları yere bıraktı. İzarının bir ucunu yatağa serdi ve yanı üzere yattı. Fazla zaman geçmeden o benim uyuduğumu sandı, yavaşça ridasını aldı, yavaşça ayakkabılarını giydi, yavaşça kapıyı açtı ve çıktı. Sonra kapıyı yavaşça kapattı. Ben de çarımı başımın üzerine saldım, başımı da örttüm. Sonra izarım ile de kapandım. Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in izinden yola koyuldum.
Nihayet Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Baki mezarlığına geldi. Uzunca ayakta durdu. Sonra üç defa ellerini kaldırdı, sonra döndü, ben de döndüm. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hızlandı, ben de hızlandım. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) koşmaya başladı, ben de koştum. Daha da hızlı koşmaya başladı, ben de daha da hızlandım. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)i geçtim, içeri girdim. Daha henüz uzanmıştım ki Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)de içeri girdi. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Ne oluyor ey Aişe! Göğsün inip kalkıyor, karnın da şişmiş dedi.
Bende:
−Anam babam sana feda olsun ey Allahın Rasulü! dedim ve Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e durumu bildirdim.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Benim önümde gördüğüm karartı sen miydin dedi.
Ben:
−Evet, dedim. Göğsüme parmağı ile itti, göğsüm acıdı.
Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Allahın ve Rasulünün sana haksızlık edeceğini mi zannettin? dedi.
Ben:
İnsanlar her neyi gizlese Allah onu bilir dedim.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Evet dedi.
Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle dedi:
−Cebrail aleyhissellam bana geldi ve seslendi. Sesini senden gizledi. Ben de ona karşılık verdim. Ona verdiğim karşılığı da senden gizledim. Sen buradayken Cebrail aleyhissellam yanına girmezdi. Çünkü sen elbiselerini çıkarmıştın. Ben senin uyuduğunu sanmıştım. Seni uyandırmak hoşuma gitmedi ve yalnızlıktan korkacağından çekindim. Cebrail aleyhissellam bana dedi ki:
−Rabbin sana Bakidekilere gitmeni onlar için mağfiret dilemeni emrediyor dedi.
Ben:
−Ey Allahın Rasulü! Bir kabre gittiğimde ne söyleyeyim diye sordum.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
Selam size ey müminlerin ve Müslümanların diyarında bulunanlar. Allah bizden önden gidenlere de, geriye kalanlara da rahmet etsin. Bizler de inşallah size kavuşacağız, de buyurdu.
Müslim 3/14, Nesei 1/286, 2/160, 161, Abdurrezzak 3/570, 571, Ahmed 6/221
Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir mezarlığa gitti ve:
Selam sizlere ey mümin topluluklar yurdunun sakinleri! Şüphesiz bizler de inşallah size kavuşacağız dedi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
Keşke biz kardeşlerimizi görseydik diye arzu ettim dedi.
Sahabeler:
−Ey Allahın Rasulü! Biz senin kardeşlerin değil miyiz? diye sordular!
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Hayır, siz benim ashabımsınız. Kardeşlerimiz ise, daha sonra gelecek olanlardır. Ben, onlardan önce havuzun başına varmış olacağım dedi.
Sahabeler:
−Ey Allahın Rasulü! Henüz senin ümmetinden gelmemiş olanları nasıl tanıyacaksın? diye sordular!
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Sizden herhangi bir adamın, alnında ve ayaklarında beyazlıkları bulunan atları olsa ve bu adamın atları siyah atlar arasında bulunsa, adam kendi atlarını tanımaz mı? dedi.
Sahabeler:
−Elbette tanır, ey Allahın Rasulü! dediler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Onlar kıyamet gününde abdest almalarından dolayı alınları, kolları ve ayakları parlak geleceklerdir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu sözlerini üç defa tekrarladı ve şöyle devam etti:
−Ben onlardan önce havuzun başına varmış olacağım. Dikkat edin aranızdan birtakım kimseler havuzumdan, kaçkın devenin uzaklaştırıldığı gibi uzaklaştırılacaklar. Ben onlara buraya geliniz, buraya geliniz diye sesleneceğim ve bana şöyle denilecek:
−Onlar senden sonra bidatlar yaptılar ve hep ökçeleri üzerine gerisin geri dönüp durdular.
Bunun üzerine ben de:
−O halde benden uzak dursunlar, benden uzak dursunlar diyeceğim buyurdu.
Ahmed 2/300, 408 Müslim 1/150, 151, Malik 1/49, 50, Nesei 1/35, İbni Mace 2/580, Beyha ki 4/78
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
Mezarlıkda Kuranı Kerim okumaya gelince, bu sünnette aslı olmayan hususlardandır! Bu hadis, kabirde Kuranı Kerim okumanın meşru olmadığını göstermektedir. Çünkü kabirde, Kuranı Kerim okumak meşru olsaydı, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu yapardı ve ashabına da öğretirdi.
Özellikle Aişe (Radiyallahu Anha) insanlar arasında Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in en çok sevdiği kimselerdendir. Aişe (Radiyallahu Anha), Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e kabirleri ziyaret ettiğinde ne söyleyeceğini sormuş, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)de kabirlere nasıl selam verip ve nasıl dua edeceğini öğretmiş.
Fatihayı ya da Kuranı Kerimden herhangi bir bölümü okumasını öğretmemiştir. Eğer Kuranı Kerim okumak meşru bir iş olsaydı, bunu Aişe (Radiyallahu Anha)dan gizlemezdi!
Üstelik ihtiyaç anında Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in gerekli beyanı yapmayıp, ertelemesi usûl ilminde tesbit edildiği üzere caiz değildir. Ertelemesi bile caiz değilken gizlemek nasıl söz konusu olabilir. Eğer Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), sahabelere kabirde Kuranı Kerim okumayı öğretmiş olsaydı, elbette ki bu bize ulaşırdı.
Mezarlıkda Kuranı Kerim okuma hususun sabit bir senetle bize nakledilmemiş olması böyle bir işin meydana gelmemiş olduğunun delilidir. Kabir ziyareti sırasında Kuranı Kerim okumanın meşru olmadığını güçlendiren delillerden birisi de Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in şu sözüdür:
Evlerinizi kabirlere çevirmeyiniz. Şüphesiz şeytan içinde Bakara Suresinin okunduğu evden kaçar.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) içerisinde Kuranı Kerim okunmayan bir evi, kabirlere benzetmiştir! Çünkü kabirlerde Kuranı Kerim okunmaz!!!
Müslim 2/188, Tirmizi 4/42, Nesei Fedailul-Kuran 76, Beyhaki Şuabul-İman 2/2381, Ahmed 2/284, 337, 378, 388
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabirlerin Kuranı Kerim okunacak yer olmadıklarına işaret etmektedir. Bundan dolayı Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) evlerde Kuranı Kerim okunmasını teşvik etmiş ve evlerin Kuranı Kerim okunmadığı kabirlere dönüştürülmelerini yasaklamıştır. Nitekim diğer hadis, kabirlerin aynı şekilde namaz kılınacak yer olmadığına da işaret etmiştir.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Sünnet namazlarınızı evlerde kılınız, oraları kabristan edinmeyiniz.
Müslim 777/209, Buhari
Bu hadisler, kabirler arasında Kuranı Kerim okumanın mekruh olduğunu ifade etmektedir. İşte bundan dolayı Ebu Hanife, imam Malik ve benzeri âlimlerin cumhurunun benimsediği görüş, kabirlerin yanında Kuranı Kerim okunmasının mekruh olduğu şeklindedir. Aynı zamanda bu, imam Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)in de görüşüdür. Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)e kabir yanında Kuranı Kerim okunur mu? diye soruldu.
Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh):
Hayır, kabirde Kuranı Kerim okunmaz diye cevap verdi.
Ebu Davud Mesail 158
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Şeyhul-İslam ibni Teymiye (Rahmetullahi Aleyh) şunları söylemektedir:
İmam Şafi (Rahmetullahi Aleyh)e göre kabirler arasında Kuranı Kerim okumak bidattır.
İmam Malik (Rahmetullahi Aleyh) ise şöyle demiştir:
Ben, kabirlerde Kuranı Kerim okuyan bir kimseyi bilmiyorum. Böylelikle biz, sahabelerin ve tabiînin mezarlıkda Kuranı Kerim okumadığını anlıyoruz.
İktidaus-Sıratil-Mustakim Muhalefete Ashabil-Cahiym 182
Mezarlıkta Kuranı Kerim okuyanların deliline gelince:
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
Mezarlığın yanından geçen ve kulhuvallahu ahad suresine onbir defa okuyup, sonra da bunun sevabını ölülere bağışlayan kimseye, ölüler sayısınca mükâfat verilir.
Bu batıl ve uydurma bir hadistir. Bu hadisi Ebu Muhammed el-Hallal, el-Kıraati alel-Kubur 201/2de nakletmiştir. Deylemi ise, Abdullah bin Ahmed bin Amirin babasından, onun Ali er-Rızadan, onun babalarından rivayete dair bir nüshada zikretmiştir. Bu ise batıl ve uydurma bir nüshadır. Burada sözü geçen Abdullahın uydurması ya da onun babasının uydurmasıdır.
Çünkü imam Zehebi el-Mizanda böyle demiştir. Hafız ibni Hacerde el-Lisan adlı eserinde imam Zehebiye uymuştur. Daha sonra Suyuti, Zeylul-Ahadiysil-Mevdua adlı eserinde aynı şeyleri tekrarlamış ve onun bu hadisini zikretmiş, arkasından ibni Arrak Tenzihuş-Şeria el-Merfua fil-Ahadiysiş-Şeria vel-Mevdua adlı eserinde de aynı şeyleri söylemiştir.
Daha sonra Suyuti bu sözlerini unutarak aynı hadisi Şerhus-Sudur 130da Ebu Muhammed es-Semerkandinin rivayetiyle Fedailu kulhuvallahu ahad bahsinde zikretmiş ve hakkında bir şey söylememiştir. Evet, daha önceden bunun zayıf olduğuna işaret etmiştir fakat bu yeterli değildir. Hadis onun da itirafıyla uydurmadır. O halde sadece onun zayıf olduğunu belirtmekle yetinmek yeterli olmaz. Onun hakkında susmanın caiz olmadığı gibi.
Nitekim Şeyh İsmail el-Acluni Keşful-Hafa 2/382de de böyle yapmıştır. O, hadisi Rafii, Tarihinde diye nisbet etmiş ve hakkında söz söylememiştir. Hâlbuki Şeyh İsmail el-Acluni Keşful-Hafa isimli bu kitabını, insanların dilinde hadis diye meşhur olan sözlerin gerçek durumunu açıklamak için ortaya koymuştur. Diğer taraftan mütehassıs kimselerin hadis hakkında susmaları bunu bilmeyen kimselere hadisin delil olmaya elverişli olduğu ya da dedikleri gibi fezail-i amalde onunla amel edilebileceği vehmini verebilir.
İşte bu hadis sebebiyle, meydana gelen de budur. Ben Hanefilerden birisinin bu hadisi kabirlerin yanında Kuranı Kerim okumanın lehine delil olarak gösterdiğini gördüm. Sözü geçen bu zat Şeyh et-Tahtavidir. O bunu Merakil-Felah üzerine yazdığı Haşiyesinde 117de belirtmektedir.
Hadisi ayrıca Darekudniye de nisbet etmiştir. Bir yanılma olduğunu zannediyorum. Çünkü ondan başka birisinin bu hadisi ona nisbet ettiğini görmedim. Diğer taraftan bu ilimle meşgul olanların da bildiği üzere mutlak olarak bir hadis Darekudniye nisbet edildiği takdirde onun es-Sünen kitabı kastedilir. Ben bu hadisi orada göremedim. Doğrusunu en iyi bilen Allahtır.
-------
alinti
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى
Kuşkusuz ki sen ölülere işittiremezsin
Rûm 52
وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ
Sen, kabirlerdekilere işittiremezsin!
Fâtır 22
لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ
(Bu Kuran) Diri olanı uyarsın ve kâfirler üzerine söz hak olsun diye indirilmiştir.
Yâsîn 70
Ayette geçtiği gibi Kuranı Kerim, ölüler için değil, diriler için indirilmiştir! Tabiî ki bunu sadece akıllı kimseler anlayabilir!
Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
Size kendimden ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)den söz edeyim mi, diye sordu?
Biz:
−Evet, dedik.
Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
−Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yanımda kaldığı gece geldi ridasını ve ayakkabılarını çıkardı ve onları yere bıraktı. İzarının bir ucunu yatağa serdi ve yanı üzere yattı. Fazla zaman geçmeden o benim uyuduğumu sandı, yavaşça ridasını aldı, yavaşça ayakkabılarını giydi, yavaşça kapıyı açtı ve çıktı. Sonra kapıyı yavaşça kapattı. Ben de çarımı başımın üzerine saldım, başımı da örttüm. Sonra izarım ile de kapandım. Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in izinden yola koyuldum.
Nihayet Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Baki mezarlığına geldi. Uzunca ayakta durdu. Sonra üç defa ellerini kaldırdı, sonra döndü, ben de döndüm. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hızlandı, ben de hızlandım. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) koşmaya başladı, ben de koştum. Daha da hızlı koşmaya başladı, ben de daha da hızlandım. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)i geçtim, içeri girdim. Daha henüz uzanmıştım ki Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)de içeri girdi. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Ne oluyor ey Aişe! Göğsün inip kalkıyor, karnın da şişmiş dedi.
Bende:
−Anam babam sana feda olsun ey Allahın Rasulü! dedim ve Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e durumu bildirdim.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Benim önümde gördüğüm karartı sen miydin dedi.
Ben:
−Evet, dedim. Göğsüme parmağı ile itti, göğsüm acıdı.
Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Allahın ve Rasulünün sana haksızlık edeceğini mi zannettin? dedi.
Ben:
İnsanlar her neyi gizlese Allah onu bilir dedim.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Evet dedi.
Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle dedi:
−Cebrail aleyhissellam bana geldi ve seslendi. Sesini senden gizledi. Ben de ona karşılık verdim. Ona verdiğim karşılığı da senden gizledim. Sen buradayken Cebrail aleyhissellam yanına girmezdi. Çünkü sen elbiselerini çıkarmıştın. Ben senin uyuduğunu sanmıştım. Seni uyandırmak hoşuma gitmedi ve yalnızlıktan korkacağından çekindim. Cebrail aleyhissellam bana dedi ki:
−Rabbin sana Bakidekilere gitmeni onlar için mağfiret dilemeni emrediyor dedi.
Ben:
−Ey Allahın Rasulü! Bir kabre gittiğimde ne söyleyeyim diye sordum.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
Selam size ey müminlerin ve Müslümanların diyarında bulunanlar. Allah bizden önden gidenlere de, geriye kalanlara da rahmet etsin. Bizler de inşallah size kavuşacağız, de buyurdu.
Müslim 3/14, Nesei 1/286, 2/160, 161, Abdurrezzak 3/570, 571, Ahmed 6/221
Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir mezarlığa gitti ve:
Selam sizlere ey mümin topluluklar yurdunun sakinleri! Şüphesiz bizler de inşallah size kavuşacağız dedi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
Keşke biz kardeşlerimizi görseydik diye arzu ettim dedi.
Sahabeler:
−Ey Allahın Rasulü! Biz senin kardeşlerin değil miyiz? diye sordular!
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Hayır, siz benim ashabımsınız. Kardeşlerimiz ise, daha sonra gelecek olanlardır. Ben, onlardan önce havuzun başına varmış olacağım dedi.
Sahabeler:
−Ey Allahın Rasulü! Henüz senin ümmetinden gelmemiş olanları nasıl tanıyacaksın? diye sordular!
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Sizden herhangi bir adamın, alnında ve ayaklarında beyazlıkları bulunan atları olsa ve bu adamın atları siyah atlar arasında bulunsa, adam kendi atlarını tanımaz mı? dedi.
Sahabeler:
−Elbette tanır, ey Allahın Rasulü! dediler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Onlar kıyamet gününde abdest almalarından dolayı alınları, kolları ve ayakları parlak geleceklerdir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu sözlerini üç defa tekrarladı ve şöyle devam etti:
−Ben onlardan önce havuzun başına varmış olacağım. Dikkat edin aranızdan birtakım kimseler havuzumdan, kaçkın devenin uzaklaştırıldığı gibi uzaklaştırılacaklar. Ben onlara buraya geliniz, buraya geliniz diye sesleneceğim ve bana şöyle denilecek:
−Onlar senden sonra bidatlar yaptılar ve hep ökçeleri üzerine gerisin geri dönüp durdular.
Bunun üzerine ben de:
−O halde benden uzak dursunlar, benden uzak dursunlar diyeceğim buyurdu.
Ahmed 2/300, 408 Müslim 1/150, 151, Malik 1/49, 50, Nesei 1/35, İbni Mace 2/580, Beyha ki 4/78
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
Mezarlıkda Kuranı Kerim okumaya gelince, bu sünnette aslı olmayan hususlardandır! Bu hadis, kabirde Kuranı Kerim okumanın meşru olmadığını göstermektedir. Çünkü kabirde, Kuranı Kerim okumak meşru olsaydı, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu yapardı ve ashabına da öğretirdi.
Özellikle Aişe (Radiyallahu Anha) insanlar arasında Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in en çok sevdiği kimselerdendir. Aişe (Radiyallahu Anha), Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e kabirleri ziyaret ettiğinde ne söyleyeceğini sormuş, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)de kabirlere nasıl selam verip ve nasıl dua edeceğini öğretmiş.
Fatihayı ya da Kuranı Kerimden herhangi bir bölümü okumasını öğretmemiştir. Eğer Kuranı Kerim okumak meşru bir iş olsaydı, bunu Aişe (Radiyallahu Anha)dan gizlemezdi!
Üstelik ihtiyaç anında Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in gerekli beyanı yapmayıp, ertelemesi usûl ilminde tesbit edildiği üzere caiz değildir. Ertelemesi bile caiz değilken gizlemek nasıl söz konusu olabilir. Eğer Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), sahabelere kabirde Kuranı Kerim okumayı öğretmiş olsaydı, elbette ki bu bize ulaşırdı.
Mezarlıkda Kuranı Kerim okuma hususun sabit bir senetle bize nakledilmemiş olması böyle bir işin meydana gelmemiş olduğunun delilidir. Kabir ziyareti sırasında Kuranı Kerim okumanın meşru olmadığını güçlendiren delillerden birisi de Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in şu sözüdür:
Evlerinizi kabirlere çevirmeyiniz. Şüphesiz şeytan içinde Bakara Suresinin okunduğu evden kaçar.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) içerisinde Kuranı Kerim okunmayan bir evi, kabirlere benzetmiştir! Çünkü kabirlerde Kuranı Kerim okunmaz!!!
Müslim 2/188, Tirmizi 4/42, Nesei Fedailul-Kuran 76, Beyhaki Şuabul-İman 2/2381, Ahmed 2/284, 337, 378, 388
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabirlerin Kuranı Kerim okunacak yer olmadıklarına işaret etmektedir. Bundan dolayı Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) evlerde Kuranı Kerim okunmasını teşvik etmiş ve evlerin Kuranı Kerim okunmadığı kabirlere dönüştürülmelerini yasaklamıştır. Nitekim diğer hadis, kabirlerin aynı şekilde namaz kılınacak yer olmadığına da işaret etmiştir.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Sünnet namazlarınızı evlerde kılınız, oraları kabristan edinmeyiniz.
Müslim 777/209, Buhari
Bu hadisler, kabirler arasında Kuranı Kerim okumanın mekruh olduğunu ifade etmektedir. İşte bundan dolayı Ebu Hanife, imam Malik ve benzeri âlimlerin cumhurunun benimsediği görüş, kabirlerin yanında Kuranı Kerim okunmasının mekruh olduğu şeklindedir. Aynı zamanda bu, imam Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)in de görüşüdür. Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)e kabir yanında Kuranı Kerim okunur mu? diye soruldu.
Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh):
Hayır, kabirde Kuranı Kerim okunmaz diye cevap verdi.
Ebu Davud Mesail 158
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Şeyhul-İslam ibni Teymiye (Rahmetullahi Aleyh) şunları söylemektedir:
İmam Şafi (Rahmetullahi Aleyh)e göre kabirler arasında Kuranı Kerim okumak bidattır.
İmam Malik (Rahmetullahi Aleyh) ise şöyle demiştir:
Ben, kabirlerde Kuranı Kerim okuyan bir kimseyi bilmiyorum. Böylelikle biz, sahabelerin ve tabiînin mezarlıkda Kuranı Kerim okumadığını anlıyoruz.
İktidaus-Sıratil-Mustakim Muhalefete Ashabil-Cahiym 182
Mezarlıkta Kuranı Kerim okuyanların deliline gelince:
Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
Mezarlığın yanından geçen ve kulhuvallahu ahad suresine onbir defa okuyup, sonra da bunun sevabını ölülere bağışlayan kimseye, ölüler sayısınca mükâfat verilir.
Bu batıl ve uydurma bir hadistir. Bu hadisi Ebu Muhammed el-Hallal, el-Kıraati alel-Kubur 201/2de nakletmiştir. Deylemi ise, Abdullah bin Ahmed bin Amirin babasından, onun Ali er-Rızadan, onun babalarından rivayete dair bir nüshada zikretmiştir. Bu ise batıl ve uydurma bir nüshadır. Burada sözü geçen Abdullahın uydurması ya da onun babasının uydurmasıdır.
Çünkü imam Zehebi el-Mizanda böyle demiştir. Hafız ibni Hacerde el-Lisan adlı eserinde imam Zehebiye uymuştur. Daha sonra Suyuti, Zeylul-Ahadiysil-Mevdua adlı eserinde aynı şeyleri tekrarlamış ve onun bu hadisini zikretmiş, arkasından ibni Arrak Tenzihuş-Şeria el-Merfua fil-Ahadiysiş-Şeria vel-Mevdua adlı eserinde de aynı şeyleri söylemiştir.
Daha sonra Suyuti bu sözlerini unutarak aynı hadisi Şerhus-Sudur 130da Ebu Muhammed es-Semerkandinin rivayetiyle Fedailu kulhuvallahu ahad bahsinde zikretmiş ve hakkında bir şey söylememiştir. Evet, daha önceden bunun zayıf olduğuna işaret etmiştir fakat bu yeterli değildir. Hadis onun da itirafıyla uydurmadır. O halde sadece onun zayıf olduğunu belirtmekle yetinmek yeterli olmaz. Onun hakkında susmanın caiz olmadığı gibi.
Nitekim Şeyh İsmail el-Acluni Keşful-Hafa 2/382de de böyle yapmıştır. O, hadisi Rafii, Tarihinde diye nisbet etmiş ve hakkında söz söylememiştir. Hâlbuki Şeyh İsmail el-Acluni Keşful-Hafa isimli bu kitabını, insanların dilinde hadis diye meşhur olan sözlerin gerçek durumunu açıklamak için ortaya koymuştur. Diğer taraftan mütehassıs kimselerin hadis hakkında susmaları bunu bilmeyen kimselere hadisin delil olmaya elverişli olduğu ya da dedikleri gibi fezail-i amalde onunla amel edilebileceği vehmini verebilir.
İşte bu hadis sebebiyle, meydana gelen de budur. Ben Hanefilerden birisinin bu hadisi kabirlerin yanında Kuranı Kerim okumanın lehine delil olarak gösterdiğini gördüm. Sözü geçen bu zat Şeyh et-Tahtavidir. O bunu Merakil-Felah üzerine yazdığı Haşiyesinde 117de belirtmektedir.
Hadisi ayrıca Darekudniye de nisbet etmiştir. Bir yanılma olduğunu zannediyorum. Çünkü ondan başka birisinin bu hadisi ona nisbet ettiğini görmedim. Diğer taraftan bu ilimle meşgul olanların da bildiği üzere mutlak olarak bir hadis Darekudniye nisbet edildiği takdirde onun es-Sünen kitabı kastedilir. Ben bu hadisi orada göremedim. Doğrusunu en iyi bilen Allahtır.
-------
alinti