Oruçta mezhep taklidi

E

esmanur

Misafir
Sual: Üç sorum var:

1- Hanefî’yim, abdest alırken dikkat etmeme rağmen boğazıma su kaçabiliyor. Orucum bozuluyor. Şâfiî’de bozulmuyormuş. Su kaçınca, Şâfiî’yi taklit etsem orucum bozulmuş olmaz mı?

2- Şâfiî olan abim, idrar yoluna pamuk konunca orucun bozulduğunu bilmiyormuş. 16 gün pamuk koymuş. Acaba Hanefî mezhebini taklit ederek oruçlarını kurtaramaz mı?

3- Annemin dişi hep kanıyor, uyurken de ağzına kan gitmiş olabilir. Sabah imsak vaktinden sonra da uyuyor. Kan yutmak orucu bozduğuna göre, annem oruç tutmayacak mı?

CEVAP

Dinimizde dört hak mezhep vardır. Bunlar hâşâ sözde değil, fiiliyatta da haktır. Bir mezhepte yapılması zor olan bir şeyi, diğer mezheplerden birini taklit ederek yapmak, bütün İslam âlimlerine göre caiz, hattâ bazen lazım olur. Şimdi suallere kısaca cevap verelim:

1- Bir mezhep ihtiyaç halinde taklit edilince, kendi mezhebine ilave olarak, o mezhebin o husustaki mümkün olan bütün şartlarına uymak gerekir. Şâfiî mezhebini oruçta taklit eden, bu mezhebin oruçtaki farzlarına ve orucu bozan hususlara da, dikkat etmesi gerekir. Bu takdirde taklidi sahih olur. Şâfiî taklit edilirse, sünnete uygun abdest alırken dikkat etmesine rağmen elde olmadan boğaza su kaçarsa, orucu bozulmuş olmaz.

2- Şâfiî’de, idrar yoluna pamuk koymanın orucunu bozduğunu bilmeyen bir Şâfiî, o halde oruçlarını tutsa, sonradan orucu bozduğunu öğrense, (Bu oruçlarımı Hanefi mezhebine uygun olarak tuttum) diye niyet ederse, oruçları sahih olur. Oruçları Hanefi mezhebinin bütün şartlarına uygun olmasa bile, başka çare olmadığı için, yani zaruret olduğu için, Hanefi mezhebine uygun tutmuş sayılır. Bunun gibi, diş dolgusunun Hanefi mezhebinde gusle mani olduğunu bilmeden yıllarca namaz kılsa, sonra durumu öğrense, (Bu namazlarımı Maliki mezhebine göre kıldım) dese, namazları sahih olur. Kıldığı namazlar Maliki mezhebinin bütün şartlarına uygun olmasa bile, başka çare olmadığı için, yani zaruret olduğu için, namazlarını Maliki mezhebine uygun kılmış sayılır.

3- Her mezhepte elde olmadan yapılan şeylerin orucu bozması farklıdır. Mesela Şâfiî’de, mübalağa etmeden, normal abdest alırken boğaza su kaçması orucu bozmaz. Hanefî’de ağzından veya burnundan boğazına toz, duman, sinek kaçsa, başkalarının içtiği sigaranın dumanı gelerek, ağzına, burnuna girmesinden sakınmak mümkün olmasa orucu bozmaz. Hanbelî’de, istemeden kan yutmak gibi elde olmayan hususlar orucu bozmaz. Bu durumda olan kimse, Hanbelî’yi taklit ederse oruçları sahih olur
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst